TORTELL DE REIS: A LA TERCERA VA LA VENÇUDA


L'any passat va ser la primera vegada que vaig aconseguir fer un tortell!!!
El primer any de casats (i ja fa 17 anys!!!) vaig fer-ne un, però em sortir una pedra. El vaig tenir molt temps al forn i.....ni el vam poder tastar. No vaig tornar a preparar-ne un fins la vespra de Reis d'aquest mateix any. 
Però no us penseu que el segon intent va ser el bo.....no!!!! Va ser un altre fracàs.....Volia fer un tortell de Reis amb massa mare. Ja tenia la Thermomix i jo, tota valenta, ja em pensava que ho tenia tot per aconseguir un bon tortell. Vaig preparar la massa i......la massa no es va moure. Quieta!!! Van passar les hores i res, no va augmentar. Però no em vaig fer enrere! Em va sortir la tossuderia aragonesa que porto a les venes i....a insistir. Ràpid i corrent em vaig posar a buscar per la xarxa una recepta ràpida i exitosa de tortell. Ara sí!!! A la tercera va anar la vençuda. 

La recepta va ser del blog COCINA CON XENA

Va quedar molt bo. La prova va ser que va desaparèixer de la taula!!! No va quedar ni un trosset per poder esmorzar al dia següent......
A diferència de la recepta original, només vaig utilitzar pell de taronja; en compte de decorar-lo amb ametlla laminada, ho vaig fer amb ametlla crocanti (no ens agrada la fruita confitada....); el vaig farcir amb crema pastissera. 

INGREDIENTS (ens sortirà un tortell molt gran):
  • 230 grs de sucre
  • 240 grs de llet
  • 3 ous
  • 100g d'oli de gira-sol
  • 70 g de llevat fresc 
  • 800 grs de farina de força
  • Pell de taronja sense part blanca
  • 50 grs d'aigua d'azahar (jo no tenia; vaig bullir aigua amb pell de taronja)
  • Per guarnir el tortell: 1 got de sucre, aigua, ametlla crocanti, ou per pinzellar
  • Per farcir: crema pastissera (recepta del llibre Imprescindible). És el primer que hem de preparar. Quan tinguem la crema feta, la reservem i la deixem refredar. 

ELABORACIÓ:
  1. Pulveritzem el sucre. 20 segons, velocitat 10. Afegim la pell de la taronja, 15 segons, velocitat 10. 
  2. Incorporem la llet. 4 minuts, 37º, velocitat 1.
  3. Afegim el llevat desfet, els ous, l'oli, l'aigua de taronja i la meitat de la farina. 15 segons, velocitat 6. 
  4. Incorporem l'altra meitat de la farina. 3 minuts, velocitat espiga. 
  5. Tapem el got amb un drap i deixem pujar la massa fins que surti per l'obertura de la tapa del got. 
  6. Quan hagi pujat la massa, la introduirem al got amb l'ajuda de l'espàtula. Tornarem a amassar, 1 minut velocitat espiga. 
  7. Arriba el moment de treure la massa del got. Per fer-ho bé, ens hem d'untar les mans amb oli. 
  8. Col·loquem la massa a la safata del forn (amb un paper de forn). Donem forma de tortell. Per tal de que ens quedi el forat central, posem un cèrcol d'emplatar. 
  9. Preparem el sucre per decorar: al got de sucre li afegim dues cullerades d'aigua i ho barregem ben bé. 
  10. Pinzellem el tortell amb l'ou batut i li posem el sucre per damunt. El deixem reposar fins que dobla el volum.
  11. Precalentem el forn a 180º (dalt i baix)
  12. Quan ha doblat el volum, l'enfornem durant 20-25 minuts o fins que està daurat. 
  13. Empolvorem per sobre amb l'ametlla crocanti. 
  14. El deixem refredar sobre una reixeta. Quan està  fred, el farcim amb la crema pastissera i el passem a la safata amb la que el volem presentar. 
No vaig seguir la tradició d'incloure una fava i un rei.......estava tan emocionada amb tot el procés que no hi vaig pensar!!!!! A veure si enguany hi penso......

Bones Festes!!!!! 



Comentaris

  1. Sembla molt bo, Olga!! A veure si jo també m'hi animo enguany!

    ResponElimina
    Respostes
    1. A tu segur que et sortirà perfecte a la primera!!! Ets una crack!!!!
      Petonets, Marina!!!
      Olga

      Elimina
  2. OK:aquest any el provaré;amb massa mare necessita mooooolt temps d'espera i ,,,tot compta:=)MªAssumpció

    ResponElimina
  3. Enguany em toca fer-lo!!! això passa quan surt bo!!!! ptnts

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo també repeteixo enguany!!!! N'hi ha que ja l'esperen!!!!!
      Petons, Marta!!!!
      Olga

      Elimina
  4. Doncs va costar però finalment va quedar super bé, es veu molt esponjós I tendre. Jo recordo que el primer bescuit que vaig fer al microones, va ser treure'l del forn I directe a la brossa: si m'hagués caigut al peu, me l'hauria trencat, de dur que era. Són anècdotes divertides, no? Petons.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Em penso que tothom tenim aquest tipus de records!!! Cócs que no van pujar, altres que semblaven pedres, arrossos sense sal.......
      Sí, Chus, va quedar molt esponjós!!! Boníssim!!!
      Petons,
      Olga

      Elimina
  5. A mi també em va costar trobar la recepta bona!!! Aquest té molt bona pinta i farcit de crema és el meu preferit.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La crema també és la meva preferida. Enguany vull provar una altra recepta, a veure com va. De moment, ja tinc aquesta assegurada per si la prova falla....jejejeejje....
      Petons,
      Olga

      Elimina
  6. Jo ja fa uns anys que els faig i no em queden malament del tot, jeje, l'any passat els vaig fer amb una massa mare que se submergeix en aigua tèbia i quan puja ja està a punt, és curiós però surt molt ric. Petons !!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Enguany vull tornar a provar la massa mare; ja sé on vaig fallar l'any passat.......
      Salut i petons,
      Olga

      Elimina
  7. heheh, és "punyetero" el tortell de reis.
    Jo també n'he fet diferents receptes, una amb massa mare, d'aquella que es posa en aigua... surt molt bó però és lent i llarguíssim. Una altra la del Imprescindible de la TMX i surt força bé també. I després en un taller de cuina dels que faig una de les alumnes que vaig tenir em va passar la recepta que feien a casa seva , ràpida i facileta de fer... ara si per menjar el mateix dia o com a molt l'endemà.

    PTNTS
    Dolça

    ResponElimina
    Respostes
    1. Enguany hi tornaré!!! M'agradaria provar una recepta diferent.....a veure què tal. De moment, ja sé que aquesta surt bé!!!!
      Petons, Dolça!!!
      Olga

      Elimina
  8. Al final te'n vas sortir molt bé. Segur que era molt bo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, per fi!!!! Era molt bo!! Enguany hi tornaré!! Em penso que mai més tornaré a comprar un tortell....jeejejejej....
      Petons,
      Olga

      Elimina
  9. Visca! les masses mare fan por...jo quan hi treballo amb massa mare tremolo...però després el resultat paga la pena.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Enguany tornaré a intentar-lo fer amb la massa mare. A veure si me'n surto!!!! Ja t'explicaré el resultat!!!
      Petons,
      Olga

      Elimina
  10. Doncs a la tercera ha estat la vençuda i t'ha quedat fenomenal! quina pinta! petons

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, vaig quedar molt contenta del resultat!!! A veure com anirà enguany........
      Petons, Roser!!
      Olga

      Elimina
  11. Aquest supertortell de la tercera intentona és espectacular!!! Està clar que l'aprenentatge dels dos primer intents ha donat molts fruits! Petons!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Espero que el d'enguany em quedi igual o millor!!! A veure com anirà!!!!!
      Petons, Mònica!!!
      Olga

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada

Digue'm què opines!!!