PANOLI AMB UN TOC DE VI DOLÇ #LaMissTela


És diumenge al matí, fa una fresqueta molt agradable. Tinc previst fer un coc i estic triant recepta mentrestant esmorzo al porxo del jardí. 
Rebo un whastsapp d'una companya de feina..."has fet mai panoli? Tens la recepta?" Doncs no...no els he fet mai però sí tinc la recepta del llibre LA CUINA DE LES TERRES DE L'EBRE de la M.Carme Queralt (Cossetània Edicions, la primera recepta de la secció Festes Majors). Automàticament canvio els meus plans! Deixo de banda el coc i m'activo amb el PANOLI. Això sí, preparo mitja recepta respecte a la que consta al llibre. 


Segons ens explica la M.Carme Queralt Tomàs al llibre..."A les Terres de l'Ebre, el panoli anuncia sempre l'inici de les festes de carrer, de barri, de poble o de ciutat. Per això, les seves fòrmules són diverses. A Tortosa i a altres poblacions del Baix Ebre, per exemple, el panoli és una coca ensucrada molt prima, tant que antigament se l'anomenava ~una primeta de panoli~..." 

Després de consultar el llibre vaig fer consulta al senyor internet. Vaig trobar diverses receptes, totes amb la mateix base; unes portaven vi dolç, moscatell o mistel·la. 
Finalment, vaig decidir fer la recepta del llibre però afegint una miqueta de vi dolç La Miss Tela de la Cooperativa La Ginesta de Ginestar. Aquest vi fa pocs mesos que es va presentar en societat a la població de Ginestar (Ribera d'Ebre). La senyora que ens rep amb l'ampolla és molt divertida! 


Quan em vaig posar a "pastar" em va venir al cap la recepta dels muntets d'aiguardent, una de les primeres receptes del bloc (de l'any 2012...). La pasta té la mateixa textura, igual. És una massa que no cal "amassar" només obrir i tancar les mans apretant amb els dits. 

El resultat em va agradar molt i a qui ho ha tastat...també! Tenen aquell gust a tradició casolana que tant m'agrada. 
Vinga, us explico! 

INGREDIENTS (unes 35-40 peces aprox.): 
  • 1/2 litre d'oli d'oliva VE
  • 200g de sucre
  • 1 grapat de matafaluga en gra (al gust) 
  • 1 tassa petita de cafè de mistel·la 
  • 1/2 kg de farina aprox. 
  • Sucre per empolvorar 
PREPARACIÓ: 
  1. Escalfem el forn a 180ºi preparem dues llandes de forn amb paper vegetal.
  2. En un bol barregem l'oli, el sucre i la matafaluga amb l'ajuda d'un batedor de varetes. 
  3. Quan la barreja anterior està ben integrada afegim la farina a poc a poc i l'anem pastant amb les mans. 
  4. Agafem porcions amb les mans, formem una bola, la dipositem a la safata de forn que tenim preparada, l'aplanem i fem un pessiguet amb els dits.                                                    
  5. Empolvorem tots els panolis amb sucre abans d'entrar al forn i ho enfornem uns 20 minuts o fins que veiem que estan daurats. 
  6. Retirem la llanda del forn i ho deixem reposar uns minuts (si els toquem immediatament es trencaran). Amb molta cura els retirem a una reixeta de refredar. Quan estan freds els posem dins una llauna. 
I...ja està!!! A xalar i a gaudir d'uns dolços tradicionals dels de "una vez al año no hace daño". 
Us animareu a preparar-los? 

Comentaris

  1. Són com coquetes d'oli, veritat?
    Com aqui la semana que ve és festa major ja tina un bon motiu per copiar-te la recepta i fer panoli!!!
    PTNTS
    Glòria

    ResponElimina
  2. Sí, Glòria! Molt semblants! Si les proves...ja em diràs!!! Molt bona Festa Major!
    Petonets,
    Olga

    ResponElimina
  3. Les receptes tradicionals de dolços són un món , aquests panolis no els coneixia (com tants d’altres) i vas fer el coc? Ptnts

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Digue'm què opines!!!