Fa unes setmanes vaig ser convidada pel Centre d'Estudis de la Ribera d'Ebre a participar en una de les activitats que organitzen que porta per nom Fem Safareig, a diferents safarejos de localitats de la Ribera d'Ebre.
Em va fer especial il·lusió quan la Mireia Grangé, presidenta del CERE, em va trucar per proposar-m'ho i em va dir que es feia a Riba-roja d'Ebre...poble de la meva infantesa.
La temàtica de la jornada van ser els dolços d'abans.
Vaig exposar quins són per mi els dolços d'abans per excel·lència, vam fer un tast de tres d'ells (els portava preparats de casa) i vaig preparar en un moment la massa d'un d'ells (els muntets).
Els dolços d'abans en els que em vaig centrar:
. Pastissets: Petites peces de pasta farcida, en forma de semicercle. Es couen al forn i s'arrebossen amb sucre. Podeu consultar la meva publicació clicant aquest enllaç.
Massa: Farina, oli, una mica de moscatell, infusió de matafaluga i coriandre (“saliandra”)
Farcit: Tradicionalment de cabell d’àngel, però també de brossat, moniato, xocolata o confitura (maduixa, taronja).
. Muntets d’aiguardent: Petits dolços de forma rodona, amb una massa que ens pot recordar a la del pastisset. Podeu consultar la meva recepta clicant aquest enllaç.
Ingredients principals: Farina, oli, aiguardent o anís.
Textura: Lleugers secs, amb un gust molt agradable a anís.
.Enseginades o corassons: dolços normalment de forma rodona, plana o en forma de cor. Durant tot l'any els trobem als forns dels nostres pobles. Podeu consultar la meva recepta clicant en aquest enllaç.
Massa: Farina, ous, sucre, sagí i ratlladura de llimona. També pot portar farina d’ametlla a parts iguals o únicament farina d'ametlla.
Particularitat: Pasta seca, que es conserva bé molts dies.
En tot moment vam interactuar amb les persones assistents.
Ara, em toca preparar altres dolços que van sortir a la conversa:
- Borregos i redoltets, dolços tradicionals de Riba-roja d'Ebre.
- Corassons fets únicament amb farina d'ametlla.
Va ser una jornada molt bonica i de la que em queda un bon sabor de boca.